Krooninen väsymysoireyhtymä

Krooninen väsymysoireiyhtymä (ME/CFS) on epätavallisen voimakasta ja jatkuvaa väsymystä. Se voi olla niin voimakasta, että arkiaskareidenkin suorittaminen on haastavaa. Samankaltainen oirekuva on myös aivo-selkäydintulehduksessa (myalgic encephalomyelitis, ME) ja elimistön huonon rasituksensiedon aiheuttavassa sairaustilassa (systemic exertion intolerance disease, SEID). Suomessa taudista käytetäänkin lyhennettä ME/CSF. Sairauden diagnoosi on melko uusi (vuodesta 2007) eikä ole olemassa lääketieteellistä testiä, jolla sairaus voitaisiin diagnosoida. Taudin diagnosointi perustuu tarkkaan oirekuvan selvittämiseen ja muiden syiden poissulkemiseen.

KROONINEN VÄSYMYSOIREYHTYMÄ OIREET

Oireina ovat äkillisesti kehittynyt krooninen väsymys (jatkunut vähintään 6 kuukautta), aiempaan verrattuna merkittävästi heikompi suorituskyky ja jaksaminen, arjen toimintojen hankaluus väsymyksen vuoksi, väsymyksen lisääntyminen rasituksessa, kognition heikkeneminen, huimaus ja heikotus. Diagnostisia ovat myös kuume, imusolmukkeiden turpoaminen, lihaskivut, nivelkivut ja päänsärky.

Krooniseen väsymysoireyhtymään ei ole löydetty lääkettä. Tieteellisesti on testattu lukuisia eri lääkeaineita, mutta vain osa potilaista hyötyy niistä. Suomessa lääkärillä on oikeus antaa ME/CFS potilaille ns. kokeellisia hoitoja, eli sellaisia hoitoja, joiden ensisijainen kohde ei ole ME/CFS. Joillekin potilaille auttaa liikunnan varivainen lsiääminen, mutta siinä on oltava varovainen, ettei se pahenna väsymystä. On suositeltavaa tehdä elämänlaatua tukeva yksilöllinen hoito-ohjelma.

KROONINEN VÄSYMYSOIREYHTYMÄ SYYT

Syytä sairaudelle ei tunneta. Tieteellinen tutkimusnäyttö kuitenkin osoitaa, että krooniseen väsymysoireyhtymään liittyy kehon krooninen stressireaktio. Keho stressaa ilman varsinaista syytä. Infektioiden uskotaan vaikuttavan sairauden syntyyn. Esimerkiksi herpes-ryhmän virukset, maksatulehdusvirukset, mykoplasma, borrelia ja Q-kuume voi aiheuttaa jopa kuukausia kestävää uupumusta.

Toisinaan potilailla on myös elämäntapoja, jotka ylläpitävät väsymystä. Näihin kuuluvat tulehdsuta aiheuttava ruokavalio, tupakointi, liika alkoholin käyttö ja vähäinen uni. Ne voivat lisätä väsymystä, mutta eivät aiheuta itse tautia.

Kun hoidetaan kroonista väsymystä, hoito-ohjelmassa on oltava tarkkana. Pienetkin elämäntapamuutokset voivat lisätä väsymystä. Paras ratkaisu on kattavat laboratoriotutkimukset ja elämäntapaohjeet. On useita biologisia testejä, jotka auttavat ymmärtämään kehon ja mielen tilaa. Näiden käyttö arvioidaan lääkärin toimesta.

Stressin vähentämiseksi ainakin ruoka-aineyliherkkyydet ja ruoansulatuksen tila tulisi analysoida. Virtsanäyte antaa esimerkiksi tietoa siitä, kuinka keho pilkkoo laktoosia ja gluteiinia. Ulosteanalyysi kertoo suoliston mikrobiotan tasapainosta ja onko suolistossa esimerkiksi tulehdusta ylläpitävää bakteeria tai hiivan liikakasvua. Stressihormonit, aminohapot ja vitamiinitasapaino on myös hyvä mitata.