Skitsofrenia

Skitsofrenia on psykiatrinen sairaus, johon liittyy aistiharhoja ja muutoksia tunne-elämässä ja käytöksessä.

SKITROFRENIAN OIREET

Skitsofreniaan kuuluvia oireita ovat esimerkiksi aistiharhat, harhaluulot, hajanainen puhe, outo käytös, motorinen jäykkyys/kiihtyneisyys ja tunne-elämän latistuminen.

Hoito riippuu oireiden asteesta, sairauden vaiheesta ja potilaan sopivuudesta eri hoitoihin. Hoitona on esimerkiksi terapia, lääkitys, psykoedukaatio, kuntoutus ja elämänlaadun yleinen tukeminen.

SKITRSOFRENIAN SYYT

Yksittäistä syytä sairaudelle ei tiedetä. Perintötekijöillä on huomattu olevan vaikutusta sairastumisriskiin. Osalla sairastuneista on todettu muutoksia aivojen otsa- ja ohimolohkojen rakenteessa ja toiminnassa. Toisinaan sairastumiseen liittyy traumaperäinen häiriö, jossa torjutut tunnemuistot johtavat skitsofrenian oireisiin.

SKITSOFRENIAN HOITO NORDIC CLINICILLÄ

Tutkimukset osoittavat että skitsofreniaan voi liittyä ravitsemukselliset epätasapainotilat ja -puutokset. Lisäksi lääkitys voi lisätä riskiä diabetekselle tai sydän- ja verisuonitaudeille. Nordic Clinicillä hoito keskittyy ravinteiden saannin optimointiin ja kehon puutostilojen korjaamiseen. Lisäksi painotetaan ruokavaliota, joka tukee hermoston toimintaa. Virtsanäytteellä voidaan selvittää johtaako esimerkiksi pilkkoutumaton maitoproteiini tai gluteiini lisääntyneisiin neuropeptideihin, mikä voi lisätä oireita. Lisäksi suoliston tila ja ruoansulatus voidaan tutkia.