Ilmavaivat

Turvotus on yleensä merkki siitä, että suolistossa on ylimääräistä ilmaa ja tämä voi johtaa epämukavuuden tunteeseen. Ilmavaivat on yksi ruoansulatushäiriöiden tyypillisimmistä oireista. Se on myös epämukava ja epäkäytännöllinen ongelma ja voi johtaa siihen, että menot on suunniteltava vatsan toiminnan mukaan. Ilmvaivat voivat johtua esimerkiksi siitä, että syöty ruoka fermentoituu suolistossa.

OIREET

Oireita ovat vatsakivut, vatsan turvotus, lisääntynyt ilma suolistossa ja toisinaan närästys.

Jos turvotukseen ja ilmavaivoihin liittyy ripulia, lääkäri voi testata esimerkiksi laktoosi- ja gluteiini-intoleranssin. Mikäli yliherkkyyksiä ei löydetä, saatetaan epäillä esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymää.

SYYT

Turvotukseen voi olla olla useita syitä kuten prosessoidut ruoat, lisäaineet tai heikkolaatuinen ruoka. Ne voivat johtaa sienten liikakasvuun, tulehdukseen, ruoansulatus entsyymien puutteeseen tai suoliston mikrobiotan epätasapainoon. Ilmavaivat voivat johtua myös vaikeasti sulavien ruokien liiallisesta kulutuksesta.

Ruoansulatus häiriöissä testaamme usein esimerkiksi suoliston mikrobiotan, alkueläimet, vastustuskyvyn, pinnan läpäisevyyden, tulehduksen, gluteiini-intoleranssin, laktoosi-intoleranssin, yliherkkyydet ja ruoansulatusentsyymit. Ilmavaivojen syynä voi olla esimerkiksi suoliston mikrobiotan epätasapaino, ruoansulatusentsyymien tai vatsahappojen puute Laboratioriotestit paljastavat myös mikäli sinulla on suolen pinnan läpäisevyyttä, tulehdusta tai ruoka-aineyliherkkyyksiä.