Ärtyvän suolen oireyhtymä

Ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS) on yleinen vaiva suomalaisilla. Se on kaksi kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä. Oireina ovat vatsakivut, suolen toiminnan muutokset, turvotus ja ilmavaivat. Oireet voivat vaihdella ja olla välillä poissa. Sairaudelle tyypillistä on, ettei tutkittaessa suolistosta löydy selkeää vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt. IBS voi olla kiusallinen, mutta se ei ole vaarallinen tai muutu pahanlaatuiseksi. IBS on pikemminkin ominaisuus kuin sairaus. Oireita voi hallita ruokavaliolla ja elämäntavoilla.

ÄRTYVÄN SUOLEN OIREYHTYMÄN OIREET

Oireet ovat monipuoliset ja voivat vaihdella turvotuksesta ripuliin. Yleensä suoli ei tyhjene optimaalisesti ja useampi WC-käynti päivän aikana voi olla tarpeen. Lisäksi esiintyy vatsakipua, pahoinvointia, ruokahalun menetystä, pääkipuja ja uupumusta. Kipua voi esiintyä myös nivelissä. Moni kokee IBS:n laskevan elämänlaatua ja aiheuttavan emotionaalista taakkaa.

IBS:ään ei ole tyypillistä hoitoa. Yleensä julkisessa terveydenhuollossa potilasta ohjataan välttämätään ruoka-aineita, jotka aiheuttavat suolisto-oireita (esimerkiksi FODMAP-hiilihydraatteja, gluteiinia ja  laktoosia). IBS voi hoitaa myös lääkkeillä, mutta nämä eivät aina ole optimaalisen tehokkaita.

ÄRTYVÄN SUOLEN OIREYHTYMÄN SYYT

IBS:ää on tutkittu paljon, mutta mitään yksittäistä syytä sairaudelle ei tunneta. Mahdollisia riskitekijöitä ovat suolen seinään läpäisevyyteen ja suolen liikkeisiin liittyvät tekijät. Lapsuuden vatsavaivat, allergiat ja yliherkkyydet, stressi, tulehdukset, ja suolisto-oireet voi myös liittyä sairauteen. Oireita voivat pahentaa tulehdus, ruokamyrkytys tai antibiootit.

Ruokavalion optimoinnilla on todettu olevan hyvä vaste IBS:än hoidossa. Nordic Clinicin hoito keskittyy ruokavalio-ohjeisiin. Nämä suunnitellaan lievittämään nykyoireita, mutta myös ennaltaehkäisemään sairautta ja parantamaan terveyttä yleisesti.

Ulostenäyte antaa lisätietoa ruoka-aineyliherkkyyksistä ja ruoka-aineallergiosta sekä suoliston toiminnasta. Analyysi kertoo esimerkiksi suoliston mikrobitasapainon, alkueläimet, vastustuskyvyn, pinnan läpäisevyyden, tulehduksen, gluteiini-intoleranssin, laktoosi-intoleranssin, yliherkkyydet ja ruoansulatusentsyymit.

Neuvomme sinua FODMAP-ruokavalion toteuttamisessa. Tämä tarkoittaa tiettyjen hiilihydraattien (FODMAP-hiilihydraattien) poistamista ruokavaliosta, jonka jälkeen ne palautetaan asteittain. Joitain ruoka-aineita voi olla hyvä rajoittaa pidemmän aikaa tai kokonaan. FODMAP-hiilihydraatteihin kuuluvat esimerkiksi palkokasvit, sipulit, kaalit, tietyt makeutusaineet ja laktoosi. Ne imeytyvät huonosti suolistossa ja päätyvät paksusuoleen, jossa suolistobakteerit muodostavat niistä kaasuja. Tämä voi aiheuttaa IBS-oireita. Siksi ruokavalio, jossa oireita aiheuttavat hiilihydraatit poistetaan ruokavaliosta auttaa usein vatsan toimintaan, ruoansulatukseen ja suoliston tasapainoon.