Psoriasis

Psoriaasi on tulehdustauti, joka aiheuttaa ihottumaa ja kutisevia hilseläiskiä ja joissain tapauksissa nivelkipua. Ihopsoriaasia sairastaa noin 2 % suomalaisista. Nivelpsoriaasi on ihopsoriaasia harvinaisempi.

PSORIAASIN OIREET

Ihopsoriaasin yleisin muoto on läiskä- eli plakkipsoriaasi. Siinä minne tahansa kehoon voi ilmaantua paksuja, kutisevia, arkoja hilseläiskiä. Valtaosalla psoriaasi on lievä. Joissain tapauksissa niin lievä, ettei henkilö edes tiedä sairastavansa psoriaasia. Lisäksi oireet voivat olla pitkään poissa.

Psoriaasia hoidetaan yleensä rasvaisilla perusvoiteilla, öljyillä ja auringon ultraviolettisäteilyllä. Lisäksi voidaan käyttää kortisoni- ja D-vitamiinivoiteita. Laaja-alaisempaa psoriaasia hoidetaan UVB-valohoidoilla ja sisäisillä lääkkeillä.

PSORIAASIN SYYT

Syy on tuntematon, mutta perinnölliset tekijät vaikuttaisivat tutkimusten mukaan lisäävän riskiä sairastumiselle. On myös löydetty useita tekijöitä, jotka voivat lisätä taudin riskiä, esimerkiksi tulehdus, lääkkeet, alkoholi ja tupakointi. Nuorilla myös streptokokki-infektio ja vanhemmalla iällä stressi voi laukaista taudin.

Tutkimuksissa on todettu että ravitsemus vaikuttaa oirekuvaan sairastuneilla. Esimerkiksi riittävä hyvien öljyjen saanti voi hillitä kehon tulehdustilaa ja lievittää oireita. Gluteeniton ruokavalio voi lievittää oireita osalla potilaista.

On myös tärkeää vahvistaa immuunipuolustuksen toimintaa oireiden ennaltaehkäisemiseksi. Erityisesti ruokavaliosuunnittelulla on tärkeä rooli immuunipuolustuksen ylläpitämisessä.

Tutkimuksilla saadaan lisätietoa kehon biokemiallisesta tilasta ja tarpeista. Ulostenäytteellä saadaan tietoa kyvystä sulattaa tiettyjä ruokia ja tuottaa riittävästi ruoansulatusentsyymeitä. On myös tärkeä tietää onko suolistossa parasiitteja tai hiivatulehdusta, ja onko bakteeritasapaino kunnossa.