Lisämunuaisen toiminnan häiriö

Lisämunuaisen toiminnan häiriö ei ole varsinainen sairaus, vaan sillä tarkoitetaan autonomisen hermoston epätasapainoa, joka johtaa stressihormonien säätelyn häiriöön. Tämä stressitasapainon häiriö voi aiheuttaa monenlaisia oireita. Lisämunuaiset ovat rauhaset munuaisten yläpuolella ja tuottavat stressi- ja sukuhormoneita. Lisämunuaiset ovat osa umpieritysjärjestelmää, joka säätelee stressiä, sukuhormoneita, nestetasapainoa, verensokeria, verenpainetta ja vastustuskykyä.

LISÄMUNUAISEN TOIMINNAN HÄIRIÖN OIREET

Lisämunuaisen toiminnan häiriö voi oireilla esimerkiksi uupumuksena, valoherkkytenä, alaselkäkipuna, makean tai suolaisen ruoan himona, suruna ja naisilla PMS-oireina.

Koska lisämunuaisen toiminnan häiriö (toisinaan myös lisämunuaisen vajaatoiminta tai lisämunuaisen uupumus) ei ole lääketieteellinen diagnoosi, siihen ei ole mitään tyypillistä hoitoa tai testiä. Verikokeilla voidaan kuitenkin sulkea pois munuaissairaudet kuten Addisonin tai Cushingin tauti.

LISÄMUNUAISEN TOIMINNAN HÄIRIÖN SYYT

Lisämunuainen saattaa rasittua pitkään jatkuneen stressin seurauksena. On esitetty, että siitä saattaisi seurata autonomisen hermoston epätasapaino ja lisämunuaisen krooninen rasitus ja uupumunen, mikä johtaa epätasapainoon stressi- ja sukupuolihormonien erityksessä. Häiriö voi olla lievä, keskivaikea tai vaikea.

LISÄMUNUAISEN TOIMINNAN HÄIRIÖN HOITO NORDIC CLINICILLÄ

Hoito perustuu lisämunuaisten toiminnan häiriön juurisyyn selvittämiseen. Usein taustalla on stressi – henkinen tai fyysinen. Henkistä stressiä voi aiheuttaa esimerkiksi työpaineet, intensiiviset elämäntapahtumat ja menetykset. Biologinen stressi voi johtua tulehduksesta, suolisto-ongelmista, rasva-aineenvaihdunnan häiriöstä, tai fyysisestä rasituksesta. Lisämunuaisia voidaan tukea, mutta ensisijaisesti tulee selvittää mistä oireet johtuvat.

Sylki- ja virtsanäytteet antavat tietoa lisämunuaisten tuottamista hormoneista (kortisoli, DHEA). Lisäksi uloste- ja virtsanäytteillä voidaan saada tietoa suoliston toiminnasta, mikrobiotasta, ruoka-aineallergioista, hormonien epätsapainosta ja tulehduksesta.

Ruokavalion optimoinnissa tulisi ottaa huomioon verensokerin tasapainottaminen ja optimaalinen vitamiinien ja mineraalien saanti. Lisäravinteilla voidaan tasapainottaa stressiä ja lisätä energiaa.