Haavainen paksusuolitulehdus

Haavainen paksusuolitulehdus on suolisairaus, joka luetaan tulehduksellisiin suolistosairauksiin yhdessä Crohnin taudin kanssa. Siinä tulehdus johtaa suolessa haavaumiin ja verenvuotoon.

HAAVAINEN PAKSUSUOLITULEHDUS OIREET

Ensimmäinen oire on yleensä verinen tai limainen uloste ja vatsakivut. Lisäksi voi olla kuumetta ja laihtumista. Oireet voivat aaltoilla ja olla välillä poissa. Uloste voi olla myös laadultaan normaalia – tämä riippuu tulehduksen sijainnista. Toisaalta voi olla jopa viikoja ja kuukausia jatkuvaa ripulia.

Tautia ei voida parantaa, mutta hoidolla voidaan rauhoittaa oireita. Yleensä lääkehoito on ensisijainen hoitomuoto. Jos lääkehoito ei auta niin osa sairaasta suolesta voidaan poistetaan leikkauksella.

PAKSUSUOLITULEHDUKSEN SYYT

Taudin syy on tuntematon, mutta perinnöllisillä, psykologisilla ja ympäristötekijöillä on todettu olevan vaikutusta sairastumiseen. Tutkimukset viittaavat taudin kuuluvan ns. autoimmuunisairauksiin, jossa kehon immuunipuolustus reagoi epänormaalisti omia soluja vastaan, tässä tapauksessa paksusuolen bakteeristoa ja pintaa vastaan.

PAKSUSUOLITULEHDUKSEN HOITO NORDIC CLINICILLÄ

Nordic Clinicin asiantuntija suosittelee laboratoriotestejä ja analyysejä, jotta hoito voidaan kohdistaa oikein ja tulehdusta voidaan ennaltaehkäistä. Hoidossa suolen terveyttä tuetaan ruokavaliolla, jossa hillitään tulehdusta ja tuetaan suoliston normaalia bakteeritasapainoa.

Asiakkaitamme on auttanut mm. tiettyjen ruoka-aineiden välttäminen. Allergia- ja yliherkkyystestit kertovat, jos jokin ruoka-aine ei sovi ruoansulatukselle. On myös huomattu, että suoliston tulehdukset liittyvät suoliston mikrobiotaan. Ulostenäytteellä saadaan lisätietoa suoliston mikrobitasapainosta, maitohappobakteereista, vastustuskyvystä, hiivasta, parasiiteista, suolen pinnan läpäisevyydestä, ja suoliston tulehduksesta.

Suoliston vastustuskyvylle on tärkeää, että ns. tervettä suolistoa tuetaan optimaalisella ravinnolla ja että ravintoaineet imeytyvät elimistöön. Virtsanäytteellä saadaan tietoa ravintoaineiden imeytymisestä.