Kuinka vastaanotto toimii

Nordic Clinicillä asiakkaan oma osallistuminen on olennainen osa hoitoa

Haluamme, että asiakas oppii tuntemaan kehonsa ja ymmärtämään, kuinka edistää omaa hyvinvointiaan. Mitä motivoituneempi asiakas on itse osallistumaan hoitoonsa, sitä parempi ja pitkäkestoisempi hoitotulos on.

Haluamme tarjota sinulle parhaan mahdollisen hoidon ja tuen. Selvitämme ensin, mikä yksilöllinen tekijä aiheuttaa oireesi. Sen pohjalta suunnittelemme hoidon sinulle ottaen huomioon myös elinympäristösi ja elämäntapasi.  Osa oireiden aiheuttajista on nopea hoitaa, toiset vievät aikaa ja vaativat useamman käynnin. Siksi tutkimukset, hoito ja käyntien määrä vaihtelevat tapauskohtaisesti.

Osa käytännöistämme pätee kuitenkin kaikkiin asiakastapaamisiin. Tyypillinen hoitopolku on kuvattuna alla.

Varaa aika

Ajanvaraus onnistuu helposti ajanvarausjärjestelmän kautta, soittamalla meille numeroon 0447655705 tai sähköpostilla info@nordicclinic.fi. Jos mietit sopisiko Nordic Clinicin hoito sinulle voit varata 15 minuutin mittaisen ilmaisen tutustumispuhelun ajanvarausjärjestelmästä. Voit myös lukea lisää hoitamistamme oireista sivulta tietoa terveysongelmista. Tietoa asiantuntijoistamme löydät valikon kohdasta tietoa meistä.

Täytä terveyskartoitus ja esitietolomakkeet

Ennen ensimmäistä aikaa täytät terveyskartoituksen. Palautathan sen meille viimeistään kaksi päivää ennen vastaanottoaikaa, jotta asiantuntijamme ehtii tutustua tietoihisi. Kartoitus on laaja ja kattaa esimerkiksi terveyshistoriasi, elämäntapasi ja ruokavaliosi. Nämä on tärkeää täyttää huolella, koska näin asiantuntijamme ymmärtää terveyshistoriaasi ja nykyoireitasi paremmin jo vastaanottokäynnin alussa. Tämä auttaa asiantuntijaa tarjoamaan parempaa hoitoa ja saavutatte toivomasi hoitotuloksen nopeammin. Kaikki antamasi tieto käsitellään luottamuksellisesti ja tietosuojalakien mukaisesti.

Tule vastaanottokäynnille tai -käynneille

Tyypillisesti asiakkaamme käy vastaanotollamme 2-5 kertaa.

Ensimmäinen käynti: Ennen käyntiä täytät esitietolomakkeet, jotka asiantuntija käy läpi ennen käyntiä. Käynillä asiantuntija arvioi oireesi ja terveydentilasi kokonaisvaltaisesti. Sovitte yhdessä henkilökohtaisen hoitosuunnitelman toteuttamisesta. Hoitosuunnitelmaan kuuluu yleensä ruokavaliomuutoksia, lisäravinteita, laboratorioanalyysejä tai muita hoidollisia tai elämäntapohin liittyviä ohjeita. Otamme aina huomioon toiveesi ja mahdollisuutesi toteuttaa hoitosuunnitelma.

Asiakasohjaaja: Lääkärin vastaanottokäynneillä on mukana asiakasohjaaja. Hän ottaa sinulle muistiinpanoja käynnistä, jotka saat käyttöösi vastaanoton jälkeen. Asiakasohjaaja vastaa myös yhteydenottoihisi ja ottaa sinut vastaan klinikalla. Vastaanoton jälkeen voit varmistaa häneltä tietoja ja ohjeita. Hän ei ole vastuussa hoidosta, joten hoidollisissa kysymyksissä tulee varata uusi aika asiantuntijalle.

Laboratoriotestit: Lääkäri voi suositella sinulle laboratoriotestejä oireiden juurisyyn selvittämiseksi. Asiakasohjaajasi tilaa ne nopeasti asiakasjärjestelmästämme ja saat ne toimitettuna kotiovellesi. Useimmat testit voi myös ottaa kotona (esim. virtsa- ja ulostenäytteet). Lähetät ne labraamme analysoitavaksi.

Seurantakäynnit: Toinen käynti toteutetaan yleensä 4-6 viikon päästä. Seurannassa arvioidaan laboratoriotestien tuloksia ja hoitosuunnitelman toteutumista. Toisella käynnillä myös suunnittelette ja tarkennatte hoitosuunnitelmaa asiantuntijan kanssa. Yhteinen suunnittelu on tärkeää, jotta saavutat enemmän kontrollia oireistasi ja omasta terveydestäsi. Saat myös enemmän itsevarmuutta oman terveyden optimointiin.  Lisäkäyntejä voidaan myös suunnitella yksilöllisten tarpeiden mukaan noin 4-8 viikon välein. Käynneillä arvioidaan hoidon edistymistä. Yleensä hoitotuloksia saavutetaan nopeasti, kun asiakas on sitoutunut hoitoon. Toisinaan pitää ottaa useita laboratoriotestejä, jotta oireiden juurisyy saadaan selvitettyä. Seurantakäynnit kestävät 15-45 minuuttia riippuen tapauksesta ja näistä sovitaan erikseen asiantuntijan kanssa. Ne voidaan toteuttaa myös täysin etänä Zoomissa tai Skypessä.

Esimerkki neljän käynnin mittaisesta hoitopolusta

Neljän vastaanottokäynnin mittainen hoito voisi mennä esimerkiksi näin

Ajanvaraamisen jälkeen

• Asiakas saa sähköiset esitietolomakkeet täytettäväksi asiakasohjaajalta. Asiakas täyttää lomakkeet ja lataa ne helposti ja nopeasti sähköiseen NordicVMS-asiakasjärjestelmään. Asiakasohjaaja auttaa ongelmatilanteissa.

1. käynti

• Asiakas tapaa asiantuntijan (lääkärin tai terapeutin) ja asiakasohjaajan
  • Asiakas kertoo oireistaan ja nykytilastaan. Asiantuntija voi esittää lisäkysymyksiä liittyen esitietolomakkeisiin.
  • Asiantuntija arvioi asiakkaan oireet.
  • Asiantuntija voi suositella laboratoriotestejä tai -analyyseja (kuten suolistoanalyysia tai hormonianalyysia).
  • Asiakas ja asiantuntija luovat alustavan kokonaisvaltaisen hoitosuunnitelman, johon voi kuulua myös ruokavaliomuutoksia ja lisäravinteita.

2. käynti

• Toinen käynti pidetään tyypillisesti noin 3-5 viikkoa ensimmäinsen käynnin jälkeen.
  • Asiantuntija käy läpi aboratoriotestien tulokset
  • Asiakas ja asiantuntija arvioivat yhdessä hoitosuunnitelman toteutumisen ja tulokset.
  • Nykyinen oirekuva arvioidaan.
  • Hoitosuunnitelmaa tarkennetaan tai muutetaan perustuen nykyisiin oireisiin, testituloksiin ja hoidon edistymiseen.

3. käynti

• Tilannekatsaus ja terveydentilan arviointi
  • Tähän mennessä asiakkaan akuutit oireet ovat tyypillisesti. parantuneet
  • Keskustelun painopiste siirtyy lievempiin oireisiin, jotka olivat aiemmin toissijaisia.
  • Asiakas ja asiantuntija tarkentavat yhdessä hoitosuunnitelmaa.
  • Asiantuntija suosittelee mahdollisesti jatkotutkimuksia ja uusia laboratoriotestejä.

4. käynti

• Tilannekatsaus ja terveydentilan arviointi
  • Asiakkaan toissijaiset oireet ovat myös helpottuneet.
  • Asiakas kokee olonsa pääosin terveeksi ja hyvinvoivaksi.
  • Asiakas voi esittää lisäkysymyksiä.
  • Asiakas ja lääkäri tekevät jatkosuunnitelman asiakkaan terveyden ylläpitämiseksi ja uusien oireiden ennaltaehkäisemiseksi.
  • Hoito päätetään yhdessä.