Ruokayliherkkyys

Ruokayliherkkyys tarkoittaa alentunutta sietokykyä jollekin ruoka-aineelle. Ruoka-aine aiheuttaa kehossa negatiivisen reaktion. Yliherkkyys mitataan IgE-vasta-aineiden määrästä.

RUOKAYLIHERKKYYDEN OIREET

Oireet alkavat yleensä 2-24 kuluessa ruoka-aineen syömisestä tai juomisesta. Niihin voi kuulua vatsakivut, migreenit, ihottuma ja ruoansulatusongelmat. Lisäksi reaktioon voi liittyä vaikeus keskittyä, kurkkukipu, korvatulehdus, painon muutokset, uupumus ja lihassärky. Reaktion voimakkuus voi vaihdella.

Usein hoito perustuu yliherkkyyksiä aiheuttavien ruoka-aineiden eliminoimiseen ruokavaliosta ja siedättämishoitoon.

RUOKAYLIHERKKYYDEN SYY

Yliherkkyyksien kehittyminen riippuu ruoka-aineen saannin säännöllisyydestä ja määrästä. Lisäksi ruoansulatuskanavan terveys vaikuttaa siihen kuinka tehokkaasti keho pilkkoo ruokaa. Myös ruoan laatu ja tyyppi vaikuttavat. Erityisesti runsaasti prosessoitu ruoka voi aiheuttaa reaktion elimistössä, sillä keho ei tunnista kaikkia ruoassa olevia molekyylejä.

Monipuolinen ruokavalio on yleensä suositeltava, mutta joillekin se voi aiheuttaa oireita. Tämä johtuu siitä, että keho on herkistynyt jollekin ruoka-aineelle. Verikokeella on mahdollista tunnista mitkä ruoka-aineet aiheuttavat kehossa negatiivisen reaktion.

Ruokayliherkkyys voi kehittyä myös jos osittain (vs kokonaan) sulanut ruoka imeytyy elimistöön. Tuolloin immuunipuolustus reagoi muodostamalla vasta-aineita ruokaa vastaan. Nämä vasta-aineet voivat vaikuttaa terveeseen kudokseen aiheuttaen useita eri oireita.

Yli puolella ihmisistä on jokin ruoka-aineyliherkkyys. Joka kerta kun henkilö kuluttaa kyseistä ruokaa, kehon puolustusmekanismi käynnistyy ja ilmenee erityyppisiä epämukavia oireita. Ruoan hetkellinen ruokavaliosta poistaminen usein auttaa hellittämään oireita jo kolmessa kuukaudessa. Ruoka voidaan usein palauttaa ruokavalioon asiantuntijan kanssa toteutetulla ravintosuunnitelmalla.

Nordic Clinicillä voidaan analysoida yliherkkyys jopa 184 eri ruoka-aineelle. Tämä on nopea ja tehokas tapa saada tietoa kehon yliherkkyyksistä. Tämän jälkeen hoito-ohjelma suunnitellaan niin, että ensin ruoka eliminoidaan ja sitten se palautetaan ruokavalioon 3-6 kuukauden sisällä.

Heikko ruoansulatus voi johtaa ruokayliherkkyyksiin. Sienen tai bakteerien liikakasvu, ruoansulatusentsyymien puute tai suoliston tulehdus voivat heikentää kehon puolustuskykyä. Ulostenäyte antaa lisätietoa suoliston terveydestä ja myös suoliston terveyden optimointi otetaan huomioon hoito-ohjelmassa.