Crohnin tauti

Crohnin tauti (regionaalinen enteriitti) on yleinen tulehduksellinen suolistosairaus. Yleensä tulehdus sijoittuu ohutsuolen loppuosaan ja paksusuolen alkuosaan, mutta sitä voi esiintyä myös koko ruoansulatuskanavan alueella alkaen suusta ja päättyen peräsuoleen. Tulehdusta voi esiintyä useassa paikassa. Suolistossa on turvotusta ja punoitusta ja sinne voi tulla haavoja. Joskus suoli arpeutuu ja kaventuu. Chronin tauti on lisääntynyt viimeisen 30 vuoden aikana. Chronin tauti luokitellaan tulehduksellisiin suolistosairauksiin yhdessä koliitin kanssa. Näistä kahdesta käytetään myös lyhennettä IBD (inflammatory bowel disease).

CHRONIN TAUDIN OIREET

Chronin tauti on pitkäaikainen ja oirekuva vaihtelee riippuen mm. tulehduksen sijainnista. Taudin tyypillisiä oireita ovat vatsakivut, ripuli, väsymys, kuumeilu ja laihtuminen. Siihen voi liittyä myös suolen toiminnan muutokset, oksentaminen, veriuloste, suolen tukos-oireet, ja kipu peräaukossa ja nivelissä.

Yleensä tautia hoidetaan lääkityksellä, kuten kortikosteroideilla (kortisoni), immunosupressiivisilla lääkkeillä (solusalpaajat) ja biologisilla lääkkeillä. Näitä käytetään erityisesti tulehduksen pahetessa. Joskus tarvitaan leikkaushoitoa, jossa pahiten tulehtunut osa suolesta poistetaan.

CHRONIN TAUDIN SYYT

Tieteellisissä tutkimuksissa ei ole löydetty esimerkiksi bakteeria, virusta tai alkueliötä, joka altistaisi Chronin taudille. Myös ympäristö- ja ravintotekijöiden vaikutusta on tutkittu, mutta mitään yksittäistä aiheuttajaa taudille ei ole löytynyt. Perinnöllinen taipumus ja tupakointi lisäävät riskiä sairastua tautiin. Lisäksi on huomattu, että tautiin liittyy puolustusjärjestelmän epänormaali toiminta, jossa valkosolut eivät tehokkaasti hyökkää taudin aiheuttajia vastaan suolistossa.

CHRONIN TAUDIN HOITO NORDIC CLINICILLÄ

Nordic Clinicillä selvitetään oireiden juurisyy. Hoitoon liittyy kokonaisvaltaiset elintapa- ja ravinto-ohjeet, jotka keskittyvät nykyisten oireiden lisäksi myös lisäämään hyvinvointia kokonaisvaltaisesti ja ennaltaehkäisemään sairauksia.

Ruokavaliomuutoksilla on huomattu olevan vaste oireisiin. Pyrimme löytämään tulehdusta lisäävät elintapa- ja ravintotekijät ja keskitymme niiden hallintaan. Ruoka-aineallergiat voivat esimerkiksi pahentaa oreita ja nämä on syytä tutkia. Lisäksi esimerkiksi kuitujen ja terveellisten rasvojen lisääminen ruokavalioon sekä tulehdusta aiheuttavien ruoka-aineiden välttäminen lievittävät oireita. Keskitymme tukemaan puolustusjärjestelmää ja ohutsuolen toimintaa tulehduksen hillitsemiseksi.

Ulostenäytteellä saadaan lisätietoa ruoka-aineyliherkkyyksistä ja suoliston yleistilasta. Näytte analysoi esimerkiksi suoliston mikrobitasapainon, maitohappobakteerit, vastustuskyvyn, sienen liikakasvun, suolen pinnan läpäisevyyden, suoliston tulehdustilan, gluteiini-intoleranssin, laktoosi-intoleranssin ja ruoansulatusentsyymit.

On tärkeää, että ravinteet imeytyvät optimaalisesti ruoansulatuskanavasta. Virtsanäyte antaa tietoa kehon kyvystä imeyttää ravintoaineita.