Alipaino

Alipainolla tarkoitetaan sitä, että kehossa on liian vähän rasvaa tai lihasmassaa suhteessa pituuteen. Painoindeksi (BMI) on tuolloin alle 18.5. Alipainoon liittyy runsaasti terveysriskejä, aivan kuten ylipainoonkin.

ALIPAINON SEURAUKSET

Alipaino voi johtaa epäsäännölliseen hormonitoimintaan, kuukautisten poisjäämiseen ja vaikeuteen tulla raskaaksi. Se voi lisätä myös osteopenian tai osteoporoosin riskiä.

Perusterveydenhuollossa lääkäri voi antaa ohjeita ravinnosta, jolla kehon painoa saadaan lisättyä. Jos laihuuteen liittyy ns. laihuushäiriö (anoreksia), sitä hoidetaan mielenterveyspuolella.

ALIPAINON SYYT

Alipainoon voi liittyä perinnölliset tekijät ja ympäristötekijät. Esimerkiksi tupakointi, stressi ja masennus voivat vähentää ruokahalua, mistä seuraa laihtumista. Toisaalta suoliston bakteerien epätasapaino tai ruoansulatukseen liittyvät ongelmat voivat vaikeuttaa ravintoaineiden imeytymistä elimistöön.

ALIPAINON HOITO NORDIC CLINICILLÄ

Nordic Clinicillä selvitetään oireiden juurisyy. Hoitoon liittyy kokonaisvaltaiset elintapa- ja ravinto-ohjeet, jotka keskittyvät nykyisten oireiden lisäksi myös lisäämään hyvinvointia kokonaisvaltaisesti ja ennaltaehkäisemään sairauksia. On tärkeää, että ruokavalio on sunniteltu yksilölliset tarpeet ja elintavat huomioiden. Riittävä vitamiinien, mineraalien, rasvojen saanti on tärkeää. On myös tärkeää taata, että ravintoaineet imeytyvät elimistöön.

Ulostenäytteellä saadaan tietoa ravintoaineiden imeytymisestä, ruoka-aineyliherkkyyksistä, suoliston mikrobitasapainosta, maitohappobakteereista, vastustuskyvystä, sienistä, parasiiteista, suolen pinnan läpäisevyydestä, suoliston tulehdustilasta, gluteiini-intoleranssista, laktoosi-intoleranssista ja ruoansulatusentsyymeistä.